• Aurillac 2018


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    2017 2

    Visuel 2018 ©Double Salto d'après une illustration d'Henri Galeron

  • 3615 Dakota & Les 3 Points de Suspension

    3615 Dakota & Les 3 Points de Suspension

    Bains Publics et plus si affinités

    Création 2018 - Performative and participative installation

    Urban thalassotherapy and aquatic party
    A place does not exist by itself, it exists through the relation we have with it.
    Why trying to explain with words what can be explained with a hug and a hammam?
    This experience of extreme well-being is looking for solutions to create the living together of tomorrow, among the emotional scatterings between an individual and his environment.
    The action Bains Publics et plus si affinités is a grouping of urban balneo-resorts designed to change our daily life into spaces of well-being. Small islands out of time to face our cities endlessly in search for speed. A relaxing way to consider our realities at 60°C.
    Imagined as an emotional skills assessment, this installation is trying to find out whether the bellow of the deer has an impact on our suntan, whether we can look into the future in a SMS and whether our ambitions aren't actually hiding a tutorial to build better tomorrows, and more.
    A philosophical adventure to live in a swimsuit.

    For your comfort, you are invited to bring your swimsuit. The Company may also provide on site.


    Festival - spectacle en accès libre

    Les 22 et 23 août - accessible en continu de 17h à 21h
    Aurillac, 8 rue du Cayla
    Durée : en continu

    Festival - spectacle en accès payant

    Les 24 et 25 août à 22h
    Aurillac, 8 rue du Cayla
    Durée : 4h
    Tarif unique : 5 €

    Pour une meilleure gestion des accès au spectacle compte tenu des horaires de jeu, une billetterie est mise en place sur les séances du 24 et 25 août.


              


    3615 Dakota & Les 3 Points de Suspension is looking for volunteers for its show. click here for more information

    Photo : Clement Martin

    Coproductions : Le Festival Scènes de rue-Mulhouse, Château Rouge-Annemasse, FMAC-Fond Municipal d'Art Contemporain-Genève, Festival de la Cité-Lausanne, L'Amarante.
    Bains Publics et plus si affinités, projet Aquitania : Commande de Sur le Pont-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-La Rochelle, Festival International des Arts de Bordeaux Métropole.
    Co-réalisations : Festival International des Arts de Bordeaux Métropole et Carré-Colonnes-scène cosmopolitaine-Saint Médard en Jalles-Blanquefort, Sur le Pont-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public avec La Sirène à La Rochelle.
    Avec le soutien : du Ministère de la Culture et de la Communication-DRAC Nouvelle-Aquitaine au titre de la mise en réseau des arts de la rue en région et de la République et canton de Genève, de la Corodis et de la Loterie Romande.

    Conception et Mise en scène : Nicolas Chapoulier, Charlie Moine.
    Jeu : Antoine Frammery, Beauregard Anobilé, Neil Price, Franck Serpinet, Paul Courlet, Lula Hugot, Diane Bonnot, Camille Mermet, Mathilde Jaillette, Malik Ramallo, Superfluides.

  • Action d'Espace - François Rascalou

    Action d'Espace - François Rascalou

    "Souffle"

    Création 2018

    "My nights are full of creatures" says the man.
    "Your dreams serve as eyes in the afterlife" answers the animal.

    Or is it a son who accompanies a father? And death that is leading the tour. They try to tame the night with their primal dances. Let's follow them through the streets and through their dreams, at the pace of their bestiary.
    Their bells show the way. They wonder about the rite, the gesture, the body, the group. Do we still have a dance, a song or something that binds us to deat h?
    When did our ancestor consider death for the first time ?
    Was he then still an animal or already standing ?
    Two beings initiate us to enchant death and put an end to our fears.
    Death is leading the tour, someone will go and we'll be here.
    We are invited to the poetic rite of two men who, faced with death, decide not to get rid of it but to enchant it! An initiatory reverie on the path of death, which accompanies us, can be with kindness or malice, from the first to the last of our breaths.


    Festival - spectacle en accès libre

    Du 22 au 25 août à 16h30
    Aurillac, rue de Clairvivre, côté Viaduc
    Durée : 1h05
    Pour adultes et enfants à partir de 8 ans



    Pour ce spectacle, la compagnie et le Festival d'Aurillac ont bénéficié du dispositif Auteurs d'Espaces 2018-Coproduction SACD-Festival d'Aurillac.

    Photo : François Rascalou

    Avec le soutien de : DGCA Ministère de la Culture et de la Communication-Aide à la création, DRAC Occitanie-aide à la création, Région Occitanie, Ville de Montpellier, Université Montpellier 3. Festival International de Théâtre de Rue-Aurillac, Festival d'Olt et Rudeboy Crew-Le Bleymard, Association Bout'entrain-Montpellier, Communauté de Commune du Lodévois et Larzac, Le Pudding Théâtre.
    Soutiens à la production : Le Moulin Fondu-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Garges-lès-Gonesse, Les Ateliers Frappaz-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Villeurbanne, Furies Art de la rue Pôle National Cirque en préfiguration-Châlons-en-Champagne, Art'Zimut Association Culturelle en Territoire-St-Céré. Lauréat "Auteurs d'Espace" SACD 2018.

    Conception, écriture, scénographie : François Rascalou assisté de Yann Cardin. Interprètes : Yann Cardin, François Rascalou. Textes : François Rascalou. Regards complices : Christophe Châtelain, Alix Monteil. Production, diffusion : Fatma Nakib et Joséphine Songy

  • Chris Cadillac

    Chris Cadillac

    "Las Vanitas"

    Résidence Le Parapluie

    Am I strong enough to them, funny enough, pretty enough, relaxed enough, punk enough, clever enough, committed enough, cultivated enough, flexible enough, calm enough, crazy enough, dissident enough, nasty enough, nuts enough, serious enough, philosophical enough, famous enough, inimitable enough, anonymous enough, harmless enough, liberated enough, fashionable enough, fighting enough, myself enough, marginal enough, powerful enough?
    What should I do?

    In "Las Vanitas", Mélanie Viñolo is trying before your amazed eyes to invent answers through the window. She uses mischievously the frame of theatre to speak about self-representation and to reveal mechanisms linking to the construction of identity. In a very direct and uncompromising way, she mixes her life and her art to try to determinate with you in which way we are responsible for what we are witnessing.
    Let her sacrifices not be made in vain.


    Festival - spectacle en accès libre

    Du 22 au 25 août à 20h30
    Aurillac, 14 rue Meallet de Cours
    Durée : 1h10
    Pour adultes et enfants à partir de 12 ans


    Photo : Cécile Druet

    Production : Chris Cadillac.
    Soutiens : Ville de Genève, Canton de Genève, Commune de Renens, Ernst Göhner Stiftung, Pro Helvetia-Fondation Suisse pour la Culture, la CORODIS et la Loterie Romande.
    Aides à la création : L'Entre-Pont-Nice, Le Parapluie-Centre International de Création Artistique-Aurillac.

    Ecriture et interprétation : Mélanie Viñolo.
    Mise en scène : Marion Duval. Conception : Marion Duval et Florian Leduc. Collaboration à l’écriture : Cécile Druet, Sophie Lebrun, Camille Mermet. Collaboration Artistique : Aurélien Patouillard. Scénographie, lumières et son : Diane Blondeau. Costume : Severine Besson. Administration : Laure Chapel-Pâquis Production. Diffusion : Anthony Revillard.

  • Cirque Trottola

    Cirque Trottola

    "Campana"

    Création 2018

    Two characters in search for light arrive from somewhere else. They got to know the glimmer of depths and are now looking for brightness at the top.
    Suddenly, all eyes were on the ring. Some spectators are here, so close and around them…
    They try then, in a circle, together with the acrobat, the clown, somersault, weightlessness and danger to bend reality, to push it away, to face it in order to allow, just for a minute, the sparkle in the eye to appear, suddenly sensing the tremendous: circus.
    Then, with a tent, a few strings on a violin, a drum, rapid music, with their hands, their looks, their bones, from high up to deep down, from trapeze to caught hand, from the amazing spin to the clumsy feats, with or without luck, with ridiculous jostles and slipping, with suspended moments, hugs, disappearances, role to play and to unveil, with a massive energy and a desire to laugh, to surprise, with all of that they will ring "the Campana".
    In "Campana", the bell rings and time passes by, relentlessly… And it is time. Time to meet again these special artists exploring the ring to unveil softly the human soul.


    Prélalables - spectacle en accès payant

    Le 21 août à 20h
    Aurillac, parc Hélitas, entrée Bd Louis Dauzier
    Durée : 1h30
    Tarif unique : 15 €
    Pour adultes et enfants à partir de 10 ans

    Festival - spectacle en accès payant

    Les 22, 24 et 25 août à 20h
    Aurillac, parc Hélitas, entrée Bd Louis Dauzier
    Durée : 1h30
    Tarif unique : 15 €
    Pour adultes et enfants à partir de 10 ans


              

    Photo : Philippe Laurencon

    Production : La Toupie.
    Coproductions : Le Prato-Pôle National des Arts du Cirque-Lille, Furies-Pôle National Cirque et Arts de la Rue-Châlons-en-Champagne, Les 2 Scènes-Scène Nationale-Besançon, 2 Pôles Cirque en Normandie-La Brèche à Cherbourg et le Cirque-Théâtre d’Elbeuf, Cirque Jules Verne-Pôle National Cirque et Arts de la Rue-Amiens, L’Agora-Pôle National des Arts du Cirque de Boulazac Nouvelle Aquitaine, Théâtre Firmin Gémier/La Piscine-Pôle National Cirque-Ile-de-France, La Cascade-Pôle National Cirque-Bourg-St-Andéol.
    Aides à la création : le Ministère de la Culture et de la communication-Direction Générale de la création artistique. Aide au projet : la Direction Régionale des Affaires Culturelles Auvergne-Rhône-Alpes, la Région Auvergne-Rhône-Alpes, La SPEDIDAM.
    Le Cirque Trottola est conventionné par le Ministère de la Culture et de la Communication-Drac Auvergne-Rhône-Alpes.

    Conception : artistes du Cirque Trottola.
    En piste : Titoune & Bonaventure Gacon. Aux instruments : Thomas Barrière & Bastien Pelenc. Régie lumière et son : Joachim Gacon-Douard. Fille de piste : Jeanne Maigne. Costumes : Anne Jonathan. Equipage chapiteau : Sara Giommetti, Guiloui Karl & Florence Lebeau. Conseillers techniques, artistiques et acrobatiques : Jérémy Anne, Florian Bach, Filléas de Block, François Cervantes, Grégory Cosenza, François Derobert, Sara Giommetti, Pierre Le Gouallec & Nicolas Picot. Constructions : Scola Teloni, CEN. Construction, Atelier Vindiak & Lali Maille. Maitre d’art : Paul Bergamo - Fonderie Cornille-Havard. Visuels : Paille (décors cloche) & Nathalie Novi (peinture affiche). Production / Diffusion : Marc Délhiat.

  • Compagnie Carabosse

    Compagnie Carabosse

    "Par les temps qui courent... Carnet de voyages"

    Création 2018 - Résidence Le Parapluie

    "Par les temps qui courent… Carnet de voyages" is a show presented as a travels journal.
    This inflamed mix reveals and mingles the perception of these travelling artists: the meeting of the poetry of the Company Carabosse with painter, poets, comedians, musicians, plastic artists…
    A lively journal, collective and mixed, fruit of their different looks and their numerous means of expression.
    The "pages" of this journal are created with a worldwide painter, "picture tamers", a poet skimming the piano keys, a tall double bass player, fire sculptors, sound masters, precious scrapmetal acrobats, and… this tiny flame…shaky…fragile…showing the shadows of the world.
    Here we find again the extreme sensitivity of the Carabosse team who knows how to immerse us, moving, in their unanswerable, improbable poetic universe.
    To offer to all.


    Festival - spectacle en accès payant

    Du 22 au 24 août à 22h
    Aurillac, parc Hélitas, entrée Bd Louis Dauzier
    Durée : 1h30
    Tarif unique : 5€


              


    Carabosse is looking for volunteers for its show. click here for more information

    Pour ces représentations, le Festival d’Aurillac a bénéficié du soutien de l’Office Artistique de la Région Nouvelle-Aquitaine et de deux mécènes, le salon DESSANGE Aurillac et la maison d'hôtes de la Chapellénie à Aurillac.
    Pour ce spectacle, la compagnie et le Festival d'Aurillac ont bénéficié du dispositif Auteurs d'Espaces 2018-Coproduction SACD-Festival d'Aurillac.

    Photo : Kalimba.M

    Production : Compagnie Carabosse
    Coproductions : Les Ateliers Frappaz-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Villeurbanne, Tcrm Blida (grâce au soutien financier de la Ville de Metz, dans le cadre des résidences artistiques), L’Atelier 231-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Sotteville-Lès-Rouen, In Situ Act dans le cadre du programme Europe Creative de l’Union Européenne, Le Boulon-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Vieux-Condé, Pronomade(s) en Haute-Garonne-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Encausse les Thermes, Le Moulin Fondu-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Garges-lès-Gonesse, La Paperie-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Angers, Le Parapluie-Centre International de Création Artistique-Aurillac.
    Aides à la création : le Ministère de la Culture-DGCA, le Ministère de la Culture-DRAC Nouvelle-Aquitaine, l’Office Artistique Région Nouvelle-Aquitaine, la SACD Auteurs d’Espaces 2018, la SPEDIDAM. Merci à la ville de Champdeniers-St-Denis.
    La Compagnie Carabosse est soutenue par : le Ministère de la Culture-DRAC Nouvelle-Aquitaine, la Région Nouvelle-Aquitaine, le Conseil Départemental des Deux Sèvres.

    La Compagnie Carabosse est co-dirigée par Nadine Guinefoleau, Christophe Prenveille, Jean-Marie Proust. Directeur Artistique : Christophe Prenveille.
    Sur la route : Armelle Chenu, Jérôme Fohrer, Fabrice Gilbert, Nadine Guinefoleau, Sylvie Monier, IzOReL, Patrick Singh et Mounira Taïrou. Avec les mots choisis de : Denis Péan. Avec le regard en mouvement de : Raphaël Dupin. Avec la création lumière de : Philippe Terrasson. Avec les créations costumes de : Soline Rouland. Concepteurs et Constructeurs : Armelle Chenu, Bruno Gastao, Fabrice Gilbert, Sébastien Giraud Vidault, Anthony Pelletier, Marcelo Valente, Mathieu Laville, Yuka Jimenez, Véronique Rotureau, Emmanuelle Guilbert et Patrick Laurino. Administration, Production, Communication : Stéphanie Auger, Lise Burgermeister, Hugues Chevalier, Patricia Klein, Sylvie Monier.
    Et plein de pensées pour notre pote Jex, que la terre lui soit légère

  • Delices DADA

    Delices DADA

    "Les 4 Saisons"

    Création 2018 - Résidence Le Parapluie

    Based on the 12 movements of the original music score of Vivaldi, this reference to the DADA spirit is played in a circle with the public in the center.
    Recorded saxophones replace the strings. Live voices and sound effects accompany a twirling fresco of about fourty painted figurines. We see in it a whole naive bestiary, often victim of the foolishness of men, figures borrowed from children mythology or also plants, trees, clouds and even a storm.

    Absurd interludes are added at times to this ballet of carried pictures, making of this continuous sound fantasy a strange ode to life beyond present time and its trends.

    In this silent review, we find again the poetry with a touch of magic, and the comic style that will go on differentiating Delices DADA.
    Vivaldi caught by DADA, quite a program!


    Festival - spectacle en accès payant

    Du 22 au 25 août à 21h30
    Du 22 au 25 août à 23h
    Aurillac, Lycée Emile Duclaux, entrée rue Pierre Fortet
    Durée : 45 min
    Tarif unique : 10€


              

    Photo : Jean-Pierre Estournet

    Aide à la création et accueil en résidence : L’Atelier 231-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Sotteville-lès-Rouen, Les Ateliers Frappaz-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Villeurbanne, Le Parapluie-Centre International de Création Artistique-Aurillac, Le Citron Jaune-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Port-Saint-Louis du Rhône.
    Aide à la création : Le Moulin Fondu-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Ile de France, Le Boulon-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Vieux-Condé.
    Soutien : Lieux Publics-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Marseille.
    Avec l'Aide à la Création pour les Arts de la Rue du Ministère de la Culture (DGCA)
    Delices DADA est en convention avec le Ministère de la Culture - Drac Auvergne-Rhône-Alpes, la Région Auvergne-Rhône-Alpes et est soutenue par le Département de la Drôme.

    Conception générale, graphisme et mise en scène : Jeff Thiébaut.
    Arrangements, création bande son & apports électroacoustiques : Chris Chanet.
    Propositions vocales : Clarisse Piroud. Scénographie : Patrick Vindimian. Réalisation décors, structures & accessoires : Marie Bouchacourt, Bertrand Boulanger, Sylvain Georget, Patrick Vindimian. Interprètes : Richard Brun, Chris Chanet, François Palanque, Marion Piqué, Clarisse Piroud, Gaëlle René, Jeff Thiébaut, Ilijana Vukmir d’Amour. Régie : Patrick Vindimian

  • Desvio Coletivo

    Desvio Coletivo

    "Cegos"


    Men and women, in social attire, covered in clay and blindfolded, walk slowly, poetically interfering in the city's everyday flow.
    "Cegos" proposes a reflection on the way of life of contemporary society, marked by the relentless strife for power, which petrifies human relations for the benefit of capitalism.

    "Cegos", a very visual urban performance, is presented as an open work that refers to different readings: the reduction of our existence to the productive function and consumption, overwork, imprisonment and petrification of life, automation of daily life, ethical degeneration that is spreading at the present stage of society.

    This work is organized further to a theorical and practical workshop in which the performative chorus takes shape and the proposition comes to life.


    Festival - spectacle en accès libre

    Le 24 août à 14h
    Aurillac, centre-ville
    Durée : 3h


              


    Desvio Coletivo is looking for volunteers for its show. click here for more information

    Photo : Eduardo Bernardino

    Un projet de : Desvio Coletivo
    Auteurs : Marcelo Denny and Marcos Bulhões.
    Direction : Marcos Bulhões and Priscilla Toscano. Production : Leandro Brasilio and Marie Auip (Sofá Amarelo | Production and Art). Coordination technique : Leandro Brasilio. Conseil juridique : Leandro Brasilio. Performers : Leandro Brasilio, Marcos Bulhões, Marie Auip and Priscilla Toscano. Design : Le Geek Creative Studio

    Recherche Académique et Partenariat Institutionnel : Laboratoire des pratiques théâtrales de l’Université de São Paulo (USP)

  • Ici-Même

    Ici-Même

    "Attentifs, ensemble"

    Création 2018 - Résidence Le Parapluie

    They are here, in the middle of the city, in front of our place, the ones we do not see, no more, too much, madly... the Invisibles.
    Who are they, how many of them, do we have to fear them, how do they see us, do we still belong to the same world?
    On watch and kind, attentive and together, you will track and flush out the invisibles in the city. They are here, motionless not to be found, crouched in the darkness of a tunnel, dozing under cardboard boxes, operating a concrete mixer, stuck to the concrete block, under the manhole cover, betrayed by a crack in the wall or by the rustle of the ivy…
    In a double movement, it will be a question of reconsidering them and going from suspicion to kind attention.
    We will just have to walk through the city, to look, to listen.
    Be careful they don't cough, they would make the foliage or the wall shake, the ground open up.
    Listen, they have something to tell, about them, about us.


    Festival - spectacle en accès payant

    Du 23 au 25 août à 9h
    Du 23 au 25 août à 11h
    Aurillac, lieu communiqué sur le billet
    Durée : 1h30
    Tarif unique : 15€
    Pour adultes et enfants à partir de 11 ans


              

    Photo : Philippe Soussan

    Coproductions : Théâtre Brétigny-scène conventionnée, Les Tréteaux de France-Centre Dramatique National, Lieux Publics-Centre National de Création en Espace Public et Pôle européen de production-Marseille.
    Résidence et aides à la création : l’Atelier 231-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Sotteville-lès-Rouen, Le Parapluie-Centre International de Création Artistique-Aurillac. Avec le soutien de : de la Ville de Paris, du Département de l'Essonne, du Ministère de la Culture-DGCA, de la Région Île-de-France et de la SPEDIDAM.
    Ici-même est une compagnie conventionnée avec la Ville de Paris, le Ministère de la Culture-Drac Île-de-France.

    Distribution : Francis Bolela, Hadi Boudechiche, Louis Cahu, Maud Jegard, Céline Laurentie, Céline Naji.
    Mise en scène : Mark Etc. Décor, effets et costumes : Marion Prével, Tristan Ortlieb. Régie générale : Cyril Vernusse. Régie équipements : Florent Thiollier. Administration, production, diffusion : Emmanuelle Py.
    Remerciements : Samantha Maurin (dramaturgie), Emilie Braun et Angelo Zamparutti (construction), Pierre Mougne (régie de résidence), Zelda Soussan, Jean Doret et Philippe Soussan (photographies).

  • Insectotròpics

    Insectotròpics

    "The Legend of Burning Man"


    "The Legend of Burning Ma"n presents the story of a man whom everyone has heard of, but nobody knows his name. A myth for millions of people, capable of igniting the net and triggering a wave of revolutions.
    The proposal is based on the story of Mohammed Bouazizi, a Tunisian man who was the spark for the Arab Spring revolution when he set himself on fire. In this poetic journey, video art, painting, theatre, live music and performance merge into a brutal and explosive multimedia show. Imagined on a 360° stage, it is seen from all possible angles… Just like reality, or a viral piece of news on the net.

    "The Legend of Burning Man" is a multidisciplinary art performance, a combination of theatre and visual arts, between pre-recording, live and improvisation, a mix of documentary and fiction, a dream-like and mythological world that takes us to the least conventional parts of the collective imagination.
    To answer a big question of our time: If we are all on the web, who is the Spider?


    Festival - spectacle en accès libre

    Du 22 au 25 août à 21h30
    Aurillac, bas du jardin des Carmes
    Durée : 45 min
    Pour adultes et enfants à partir de 12 ans


              


    Insectotròpics is looking for volunteers for its show. click here for more information

    Pour ce spectacle, le Festival d'Aurillac a bénéficié du soutien d'ENEDIS.

    Photo : Insectotropics

    Coproductions : Fira Tàrrega (Espagne), Festival TNT de Terrassa (Espagne).
    Avec l'aide de : L'institut Ramon Llull.
    Création : Insectotròpics. Artistes plasticiens : Xanu et Jan Barceló. Comédienne : Padi Padilla. Comédien et vidéaste : Matias Fabbro. Musicien : Tullis Rennie. Expérimentateurs vidéo : Laia Ribas et André Cruz. Directeur technique : Aleix Ramisa. Technicien lumière : Artur Gavaldà. Directrice de production et distribution : Maria Thorson.

  • La Fabrique Fastidieuse

    La Fabrique Fastidieuse

    "Vendredi"

    Résidence Le Parapluie

    "Vendredi" is a dance performance in the street, a choreographed party emerging in unexpected places. "Vendredi" is a passage of dances and states inciting us to dance, alone, together, in the street, right now.
    Six dancers immerge themselves in the public and increase the opportunities of meeting with people, renewing with the fundamental social dimension of dancing. "Vendredi" is first of all festive, then transgressive and finally cathartic.
    "Vendredi" is made of collective dances, archaic carnivals, possessions, football jubilations and swaying grooves...

    La Fabrique Fastidieuse choreographies a lively dance, open to the relation with the public, to improvisation. By shaking the "fourth wall" between dancers and spectators, by aiming at the public, Vendredi might pull our common triggers.

    It's a moment to live together. It is now or never!
    We all have deep down something to celebrate, monsters to tame, a dull desire to move things and to burn it all!
    Are you ready?


    Festival - spectacle en accès libre

    Du 23 au 25 août à 11h
    Aurillac, place de l'Hôtel de Ville
    Durée : 1h10
    Pour adultes et enfants à partir de 8 ans


              


    La Fabrique Fastidieuse is looking for volunteers for its show. click here for more information

    Photo : Garance Li

    Production : La Fabrique Fastidieuse.
    Coproductions et résidences : Les Ateliers Frappaz-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Villeurbanne, Quelques p'Arts…-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Boulieu-lès-Annonay, Le Parapluie-Centre International de Création Artistique-Aurillac, L’Espace Périphérique-Lieu de création dédié aux formes contemporaines du cirque, de l’espace public et de la marionnette-Paris.
    Résidences : Derrière le hublot-Projet artistique et culturel de territoire-Capdenac-Grand Figeac, Animakt/La Barakt-Lieu de Fabrique pour les Arts de la Rue-Saulx-les-Chartreux, La Gare à Coulisse-Eurre.
    Soutien : Le Ministère de la Culture et de la Communication-DRAC Auvergne Rhône-Alpes (dans le cadre de l’aide à la résidence). VENDREDI avec le soutien de la SACD-Auteurs d'Espaces 2018.
    Remerciements : Centre National de la Danse de Lyon, Compagnie Propos-Denis Plassard pour la mise à disposition du Studio Lucien.

    Chorégraphie, mise en espace : Anne-Sophie Gabert et Julie Lefebvre.
    Avec la complicité de : Charlotte Cattiaux, Chandra Grangean, Jim Krummenacker, Anatole Lorne, Elodie Morard, Lucie Paquet, Laureline Richard en alternance avec Nina Barbé, Tom Grand Mourcel, Marie-Lise Naud. Musique : Simon Drouhin et Julien Grosjean. Scénographie : Sophie Toussaint.

  • Le Piston Errant

    Le Piston Errant

    "Blues-O-Matic Experience"


    "…we are about to proceed in front of you to a melancholic transfer in the program of the machine, by injection of highly dosed blues..."
    When a crazy musician and a crazy machinist meet for a mechanized voodoo trance, there are reasons to fear explosions and inopportune blaze, in the slow transfer of pistons, connecting rods and handles…
    With "Blues-O-Matic Experience", Le Piston Errant considers the relation between Man, machine and music by creating crazy sound pictures.

    A guitarist sorcerer, an automaton drummer and his steel mates, right in a sensory experiment, seem to have some trouble with supernatural and pyrotechnic forces. But they go on relentlessly distilling their blues-rock, stirring up little by little the punk wind of the bayoo. On the side, two technicians as moony as essential help with the experience and are working hard to deploy all their relative efficiency. However, neither machines, nor humans, nor spirits feel like getting back on the right track.
    A psychedelic mechanism, rusted and shaky is turning, like the perpetual structure of blues…till the next chorus…


    Préalables - spectacle en accès libre

    Le 15 août à Marcolès à 21h15
    En collaboration avec le Comité d’Animation Culturelle de Marcolès
    Le 19 août à Saint-Illide à 20h30
    En collaboration avec la Mairie
    Le 20 Août à Saint Mamet la Salvetat à 20h30
    En collaboration avec la Mairie
    Durée : 1h

    Festival - spectacle en accès libre

    Les 22 et 23 août à 23h
    Les 24 et 25 août à 21h30
    Aurillac, 6 rue du Cayla
    Durée : 1h


              

    Photo : Jacques Lafaye

    Spectacle en autoproduction.
    Soutiens à la création : Atelier Alain Le Bras-Ville de Nantes, Garage Moderne-Bordeaux, Collectif Garage Lezarts-Lestiac, L’entre-vivre-Podensac, ACROCS Productions-Targon.

    Avec : Charlie Dufau, Valentin Hirondelle, Rémi Lançon, Alex Guillaume (en alternance avec Jérémie Lopez et Patrice Monsou). Musiques : Charlie Dufau. Idée, scénographie, machines et effets : Valentin Hirondelle. Automatismes et électronique : Coline Feral. Régie son : Thibault Laisney. Regard extérieur mise en scène : Jérôme Martin. Textes : Francis Kasi. Diffusion : Mathilde Idelot. Administration : ACROCS Productions.

  • Les Chiens de Navarre - Jean-Christophe Meurisse

    Les Chiens de Navarre
    Jean-Christophe Meurisse

    "Jusque dans vos bras"


    Desperately in search for French Identity.
    But what is this famous French identity that is so much in the heart of discussions nowadays and that could lead us, in our darkest visions, to a civil war?
    For this new show, Les Chiens de Navarre will present an intense psychoanalysis of France by calling in a few key figures of our History and our current events.
    Will De Gaulle, Robespierre and Obélix be able to meet in a hammam on this Sunday afternoon, to sip some mint tea and feast about the foundation of French identity?
    What do we have to believe in if we believe ourselves French?

    Identity and its fourty thinkers (even if they are ten on stage) to analyze this sentence "A French, that's just a guy like you and me".
    With a huge block of ice above our head for the new stage experience of this bunch of mates.
    Jean-Christophe Meurisse


    Festival - spectacle en accès payant

    Du 22 au 24 août à 19h
    Aurillac, Théâtre
    Durée : 1h45
    Tarif unique : 18 €
    Pour adultes et enfants à partir de 14 ans


              

    Photo : Philippe Lebruman

    Production : Chiens de Navarre.
    Coproductions : Nuits de Fourvière-Lyon, Théâtre Dijon Bourgogne-centre dramatique national, Théâtre de Lorient-centre dramatique national, L’apostrophe-scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d’Oise, Scène nationale du Sud-Aquitain-Théâtre de Bayonne, Théâtre du Gymnase-Bernardines-Marseille, Le Volcan-scène nationale du Havre, La Filature-scène nationale de Mulhouse.
    Avec le soutien de : la Villette-Résidences d’artistes 2016, des Plateaux Sauvages-Etablissement culturel de la Ville de Paris, de la Ferme du Buisson-scène nationale de Marne-la-Vallée et du T2G Théâtre de Gennevilliers.
    La compagnie CHIENS DE NAVARRE est soutenue par le ministère de la Culture et de la Communication-DRAC Île-de-France et la Région Ile-de-France.

    Création collective dirigée par : Jean-Christophe Meurisse.
    Avec : Caroline Binder, Céline Fuhrer, Matthias Jacquin, Charlotte Laemmel, Athaya Mokonzi, Cédric Moreau, Pascal Sangla, Alexandre Steiger, Brahim Takioullah, Maxence Tual, Adèle Zouane.
    Collaboration artistique : Amélie Philippe. Régie générale et création lumière : Stéphane Lebaleur. Création et régie son : Isabelle Fuchs. Régie plateau et construction : Flavien Renaudon. Régie plateau et décors : François Gauthier-Lafaye. Création costumes : Elisabeth Cerqueira. Habilleuse : Sophie Rossignol. Conception mannequin : Carole Lallemand. Direction de production : Antoine Blesson. Chargée de production : Léa Couqueberg. Attaché d’administration et de production : Allan Périé.

  • Les Frères Troubouch

    Les Frères Troubouch

    "Le spectacle des Frères Troubouch"


    Do we become brothers?
    These two are sharing alarm clock, fag, soap and budget for such a long time that we mix them up. And they enjoy it :
    They are brothers like Obélix and Astérix, without further village and Romans, but with bicycles instead of wild boars. They do have moustaches, but they changed the shirts, invented a magic potion to make it possible for the fat guy to climb on the short guy. The short guy slaps the fat guy, so the fat guy gets mad. Later on, they are still friends because that makes people laugh. They always wear helmets in case the sky falls on their head, even if it's not even true and when they speak to each other, they shout, and they sing, so then they dance. At the end, everybody is invited to a big feast. They are crazy, these Troubouch Brothers!
    In this show in which you can find bicycles, acrobatics, humour and song, the Troubouch Brothers play their own version of brotherly love and invite you to share it with them, until the barbecue offered to all at the end of the show.
    Become your brother!


    Préalables - spectacle en accès libre

    Le 13 août à Sansac de Marmiesse à 19h
    En collaboration avec la Mairie
    Le 14 août à Polminhac à 19h
    En collaboration avec la Communauté de Communes Cère et Goul en Carladès
    Le 15 août à Jussac à 19h
    En collaboration avec la Mairie
    Le 16 août à Maurs à 21h
    En collaboration avec la Mairie
    Le 18 août à Uzerche (19) à 19h
    En collaboration avec la compagnie Les Romains Michel et son Festival "sur la route d’Aurillac"
    Le 19 août à Lacapelle del Fraisse à 19h
    En collaboration avec la Communauté de Communes de la Châtaigneraie cantalienne
    Le 20 août à Neuvéglise-sur-Truyère à 19h
    En collaboration avec Saint-Flour Communauté

    Durée : 1h

    Festival - spectacle en accès libre

    Du 22 au 24 août à 18h
    Aurillac, place de l'Hôtel de Ville
    Durée : 1h


    Photo : Cees Wouda

    Partenaires : Circus Centrum-Gent (BE), Circus Planeet-Gent (BE), La Ruche-Centre Artistique-Saint-Étienne-sur-Chalaronne, Ecole de cirque de Bruxelles, Le Galet- Reyrieux, Chez Jacques et de nombreux parking et stations-services.
    Distribution : Les Frères Troubouch.

  • Natxo Montero_danza

    Natxo Montero_danza

    "Barbecho Urbano"


    Barbechar. (de barbecho / from fallow land)
    1. Unseeded Land, with spring and summer ploughings to prepare autumn sowing.
    2. Temporarily uncultivated land to allow the reconstitution of soil fertility.

    The state of fallow allows us to take our time, to free from obligations… by letting us merely exist and wait for something to happen or not.
    The fallow means rest, the necessity of changing things, it means to get some fresh air to recover and face our daily life again.
    Free time means playing and to play is the soul fallow.

    "Barbecho Urbano" (urban fallow) is a nonstandard performance in which dance and theatre are mixing to set a daily ballet in a minimalist room that actors keep on regenerating with humour and surrealism.


    Préalables - spectacle en accès libre

    Le 13 août à Thiézac à 19h
    En collaboration avec la Communauté de Communes Cère et Goul en Carladès
    Le 14 août à Arpajon-sur-Cère à 19h
    En collaboration avec la Mairie
    Le 15 août à La Roquebrou à 19h
    En collaboration avec la Mairie
    Le 17 août à Mourjou à 19h
    En collaboration avec la Communauté de Communes de la Châtaigneraie cantalienne
    Le 18 août à Saint-Flour à 19h
    En collaboration avec Saint-Flour Communauté
    Le 19 août à Ytrac à 19h
    En collaboration avec la Comité d’Animation
    Le 20 août à Saint-Jean-Lagineste (46) à 19 h
    En collaboration avec Art’zimut

    Durée : 30 min


    Photo : Natxo Montero_danza

    Remerciements : Azala kreazio espazioa, trangantDansa, La Fundición Aretoa,Teatro Arriaga,L´animal a l´esquena, Eneko, Fran, Nuria, Juanito y Lula, Alex, Neus, Eduard, Olatz, Maria I,Luque Tagua, Rubén.
    Subventions : el departamento de Cultura Gobierno Vasco. Instituto Etxepare y Programa de Residencia en La FUNDICIÓN.

    Direction Artistique : Natxo Montero. Assistant à la Direction Artistique : Pako Revueltas. Création et Interprétation : Laia Vicens Cabrera, Natxo Montero. Conception lumière et photographie : Gabo Punzo. Costumes et décors : Natxo Montero.

  • Plateforme

    Plateforme

    "Trafic"


    "How can we rest when our sleep has become a waking nightmare?"
    The root of this performance is outrage…
    Outrage at the indifference and silence surrounding the fate of prostituted persons, sex workers, who are more than ever exploited by networks of human trafficking.

    In response to this situation, "TRAFIC" tries to give back the voice to those we don’t hear, to make heard the testimony of these forgotten beings. Is the prostituted person just another commodity? Or does he/she symbolize a new form of slavery – sexual slavery?

    Between bodies on fire, persecution of the flesh, musical suspensions and street theatre, Plateforme tackles what we chastely call "the world's oldest profession". Through a moving setting where bodies accost, stretch out, bare witness and dance, "TRAFIC" confronts the views of prostitutes, clients and spectators.
    To break the silence.
    To fight fatality.


    Festival - spectacle en accès libre

    Du 22 au 25 août à 20h45
    Aurillac, parking de la Tour
    Durée : 1h10
    Pour adultes et enfants à partir de 15 ans


              

    Pour ce spectacle, la compagnie et le Festival d'Aurillac ont bénéficié du dispositif Auteurs d'Espaces 2018-Coproduction SACD-Festival d'Aurillac.

    Photo : Murielle Barbat

    Résidences et coproductions : Le Moulin Fondu-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Noisy-le-Sec, Les Ateliers Frappaz-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Villeurbanne, Le-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Vieux Condé, Pronomade(s) Haute Garonne-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Encausse-les-Thermes. Résidences : Animakt-Lieu de Fabrique pour les Arts de la Rue, du Cirque et d’Ailleurs-Saulx-les-Chartreux, La parole Errante à La Maison de l’Arbre-Armand Gatti-Centre International de Création Artistique-Montreuil, La Lisière-Bruyères-le-Châtel, Anis Gras-Le lieu de l’Autre-Arcueil, SNCF Immobilier-Paris.
    Partenaires - Subvention : Avec le soutien de la SACD-Auteurs d'Espaces, de la DGCA et de la SACD-Ecrire pour la Rue-Résidence d’écriture en coopération avec Les Ateliers Frappaz. SHAM Spectacles, le Conseil régional d'Ile-de-France, la ville du Bourget et le Commissariat Général à l’Egalité des Territoires, la DRAC Ile-de-France.
    Autres soutiens et collaborations : Association Le Mouvement du Nid, Le Lotus Bus-Médecins du Monde. Le Moulin Fondu-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public accompagne en production déléguée TRAFIC, la première création de la compagnie PLATEFORME.

    Mise en scène : Guillermina Celedon. Compositeur et musicien : Gaspar José. Chorégraphies : Claire Joinet et Guillermina Celedon. Création et conception costumes : Clémence Roger. Création infrastructure sonore et ingé son : Clément Danais. Constructeur et technicien : Clément Dreyfus. Technicien : Christopher Lange. Interprètes : Camille Duquesne, Clément Chebli, Pierre Gandar, Clara Marchina, Clarisse Sellier.

  • Théâtre de l'Unité

    Théâtre de l'Unité

    "La Nuit Unique"


    Here is a show out of the ordinary : It lasts 7 hours, but above all, the spectators are lying down and are allowed to sleep: somnolence, dreams and conscious times are mixing and at the end, it puts the public in an hallucinatory state.

    Like in an overnight train, the spectator sleeps, wakes up, falls asleep again, the brain goes on working. At night, it's time for every phantasms, every dreams and nightmares. The social barriers fall down, sensations get stronger.

    It's a night of music, poems, texts, pictures of the past.
    Ten comedians actors, singers, musicians are accompanying you in this night journey.

    For your comfort, you are invited to bring your pillows and blankets.


    Prélalables - spectacle en accès payant

    Le 21 août à 23h
    Naucelles, Le Parapluie
    Durée : 8h (petit déjeuner inclus)
    Tarif unique : 15 €
    Pour adultes et enfants à partir de 12 ans

    Festival - spectacle en accès payant

    Les 22 et 23 août à 23h
    Naucelles, Le Parapluie
    Durée : 8h (petit déjeuner inclus)
    Tarif unique : 15 €
    Pour adultes et enfants à partir de 12 ans


              

    Photo : Stephanie Ruffier

    Résidences : la Transverse-Corbigny et Lieux Publics-Centre National de Création en Espace Public-Marseille.
    Le Théâtre de l’Unité est soutenu par : la Drac Bourgogne/Franche-Comté (à travers le studio des 3 Oranges), la Région Bourgogne/Franche-Comté, la ville d’Audincourt et le Pays de Montbéliard Agglomération.

    Mise en scène : Hervée de Lafond, Jacques Livchine.
    Avec : Ines Lopez, Ludo Estebeteguy, Fantazio, Catherine Fornal, Anne de Broca, Hervée de Lafond, Jacques Livchine, Charlotte Maingé, Mélanie Colin Cremonesi, Lucile Tanoh. Lumière : David Mossé, Maël Palu. Son : Erik Billabert.

  • Transe Express

    Transe Express

    "Cristal Palace, bal au clair de lustre"

    Création 2018

    In 2018, Transe Express takes over the sky once more!
    Still at the border between crazy realism and an imaginary firmly inspired by distorted traditions, Cristal Palace will transform the public square into a ballroom.

    A monumental chandelier, a dance floor, a hanging orchestra, acrobats, sharp characters, a bar… the magic happens and the ball starts.

    The machinery of Sky Art, dear to Transe Express, puts the orchestra between sky and earth.
    The dance is flying, the ball becomes a show.

    The audience, invited to join the dance, crosses the times, from waltz to techno.
    The show becomes a ball…


    Festival - spectacle en accès libre

    Les 24 et 25 août à 23h
    Aurillac, place Michel Crespin
    Durée : 1h15


              


    Transe Express is looking for volunteers for its show. click here for more information

    The show ends with a Flash-mob which allows the participating audience to warm up the dance floor so that the ball carries on under the illuminated chandelier. To repeat and to take part in the flash mob on performance days :


    Photo : Juan Robert

    Production : Compagnie Transe Express.
    Aides à la création : Ministère de la Culture, DRAC Auvergne-Rhône-Alpes, Région Auvergne-Rhône-Alpes, Département de la Drôme.
    Aides à la production : Kimmel Center-Philadelphie, l’Atelier 231-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Sotteville-lès-Rouen, le Fourneau-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public -Brest, les Ateliers Frappaz-Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Villeurbanne, Quelques p'Arts... Centre National des Arts de la Rue et de l'Espace Public-Boulieu-lès-Annonay.

    Musiciens : Rémi Allaigre, Nazim Aliouche, Yoann Cuzenard, Marc De Sousa, Philippe Gilbert, Eric Houdart, Michel Mandel, Yvan Lemaire, Pierre Luquet, Guillaume Simonin, Vincent Stephan. Danseurs, comédiens : Jean-Jacques Besson, Frédérique Espitalier, Jean Guillaud, Yannis Henry, Yasminee Lepe Gonzales, Matthieu Neumann, Judith Thiebaut. Acrobates : Clélia Grelier, Amélie Kourim, Fabien Milet. Régisseurs : Sybille Cabello, Lutz Christian, Guillaume Gratesol, Olivier Hmazzou, Matthieu Perot.

  • Uz et Coutumes -

    Uz et Coutumes

    "éjo N'éjo Bundi"

    Création 2018 - Résidence Le Parapluie

    For this new creation, "Éjo N’Éjo Bundi" (Yesterday Today Tomorrow and the Dayafter-tomorrow), the artists listened to and kept precious stories from the survivors of genocides in the twentieth century. Through memories, but also time and continents.
    A dramaturgical writing came out of this collection of texts, wondering about the place of the post genocide word in today’s societies. The main question being the transmission of this essential word at several levels.
    The creation gathers French artists engaged in the process for several years, as well as young Rwandan artists whose personal story is closely concerned. It is played in public space to symbolically place the agora of our wounded memories in the daily flows of the city.
    From a classroom to a people's court. From a filmset to a remembrance stone. From an assizes trial to a train platform. From a lifeboat to a barricade of the Resistance. Spaces to think, space to repair, burial site, to restore, with humility, the fragility of the link between the men.
    From the intimate aspect of a wound to the politics of a collective language.


    Festival - spectacle en accès libre

    Du 23 au 25 août à 18h
    Aurillac, parking du Château Saint-Etienne
    Durée : 1h30


    Pour ces représentations, le Festival d’Aurillac a bénéficié du soutien de l’Office Artistique de la Région Nouvelle-Aquitaine.

    Photo : Pierre Soissons

    Production : Compagnie Uz et Coutumes.
    Coréalisation : Ishyo Arts Center-Rwanda.
    Aide à la création, Institutions : Ministère de la Culture-DGCA, Direction Régionale des Affaires Culturelles Nouvelle-Aquitaine, Commission Internationale du Théâtre Francophone avec l’appui financier de la DGCA en France, du Conseil des Arts et Lettres du Québec et du Conseil des Arts du Canada. Aide à la création, Coproductions : OOffice Artistique de la Région Nouvelle-Aquitaine (O.A.R.A), Le Parapluie-Centre International de Création Artistique-Aurillac, Sur le Pont-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-La Rochelle, l’Atelier 231-Centre National des Arts de la Rue et de l’Espace Public-Sotteville-lès-Rouen.
    Accueil en résidence : La Chartreuse-Centre National des écritures du spectacle-Villeneuve-lez-Avignon, Lieux Publics-Centre National de création en espace public-Marseille.
    Avec le soutien de : Fondation pour la Mémoire de la Shoah, Commission Nationale de Lutte contre le Génocide (CNLG)-Rwanda, Ministère de la Culture et des Sports-Rwanda, IBUKA France et Rwanda-Mémoire Justice et Soutien aux rescapés du génocide du Rwanda, Association CAURI-Bordeaux, Mémorial de la Shoah-Paris.
    La compagnie est soutenue par le Conseil Régional de Nouvelle-Aquitaine et le Conseil départemental de la Gironde.

    Equipe artistique : Ecriture et mise en scène : Dalila Boitaud Mazaudier.
    Co élaboration artistique : Carole Karemera.
    Création plastique : Cécile Marical. Scénographies : Adrien Maufay. Costumes : Agathe Laemmel assistée de Isabelle Bihoues. Direction d’acteur : Christophe « Garniouze » Lafargue. Création pyrotechnique : Margot Auzier. Collaboration chorégraphique : François Rascalou. Mise en sons : Cyril Dillard. Interprétation : Hadi Boudechiche, Christelle Lehallier, Isabelle Loubère, Pierre Mazaudier, Vincent Mazaudier, Abdoulrahim Mujyambere, Didacienne Nibagwire, Thomas Pelletier, Claudia Shimwa Noella, Hervé Kimenyi Rutaremara, Eliane Umuhire. Musique : Thomas Boudé. Régie générale : Anouk Roussely. Equipe de production : Administration : Sophie Duluc. Chargé de développement : Adrien Guillot. Communication : Ceren Bregeon. Graphisme : David Alazraki.

  • Uz et Coutumes -

    Uz et Coutumes

    "Installation d'une catastrophe"


    This installation is a trace of this past that is not acceptable, an attempt of testimony in front of the insults of amnesia and revisionism.
    This visual and sound installation, made of six wooden and steel structures, calls out about disappearance, repetition, implication, mise-en-abime and absence. Burned clothes, a return of the shadows, whose fragility is the ultimate proof of a loss and a tragedy.
    Prints of women, men and children bodies, on canvas facing each other, are the durable marks of an ephemeral presence.
    "Installation d'une Catastrophe" is a multiple speech: sound diffusions of testimonies, political and philosophical reflections brought by these tragedies. They are the voices of commitment so that this tragic past has some outcome in our present.
    A wondering about the depths that take the place of the absents when ignorance leads to the non-recognition of the other and to unhealthy ideologies.
    "Installation d'une Catastrophe" is a tribute to all these people who won't ever have a destiny and whose recollection, still remaining in our collective memory, keeps a seriousness on our humanity.
    To carry memory like a light, however frail it is, because to remember means to be alive.


    Festival - Installation plastique en accès libre

    Du 22 au 25 août de 10h à 13h et de 15h à 18h
    Aurillac, Lycée Saint-Géraud, 23 rue du Collège


    Photo : Uz et Coutumes

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LE FESTIVAL D'AURILLAC - LE PARAPLUIE